مقایسه ی تصاویر معمولی با تصاویری که با استفاده از پولاروید گرفته شده اند
فیزیک ، لیزر و پلاسما
«اگر کسی احساس کند که هرگز در زندگی دچار اشتباه نشده، این بدان معنی است که هرگز به دنبال چیزهای تازه در زندگیش نبوده است.»-آلبرت اینشتین

فیلتر پولارایزر (به انگلیسی: Polarizing filter) یک نوع فیلتر عکاسی است که جهت تغییر در نور ورودی به دوربین عکاسی و تاثیر بر رنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نور، خاصیتی به نام «پولاریته» (قطبیت) دارد که زاویهٔ محور موج الکتریکی نور را با محور مبنا مشخص می‌کند. نور در همهٔ جهات و زوایا حرکت و به سطح اشیا برخورد می‌کند و سپس در همهٔ جهات ممکن، منعکس می‌شود. اما در سطوح غیرفلزی و مخصوصاً آب و شیشه، امواج نوری پس از برخورد با سطح آنها فقط در یک جهت انعکاس پیدا می‌کنند که اصطلاحاً می‌گویند، امواچ پلاریزه یا قطبی شده‌اند.

یکی دیگر از تاثیرات این فیلتر روی رنگ آبی آسمان است که کنتراست آسمان را افزایش می‌دهد. تصاویری که با این فیلتر گرفته می‌شوند، واضح تر و دارای غلظت رنگ بالاتری هستند .

در عینک های آفتابی نیز برای حذف بخشی از نورهای مضر  نیز از پوولاروید استفاده می شود . امواج نوري پس از برخورد به سطوح مختلف مانند جاده ،آب، داشبورد اتومبيل منعكس مي شوند و تشعشعاتي ايجاد مي كنند.اين امواج منعكس شده مانع ديد دقيق شما مي شود.در تشخيص سايز جسم ،شكل و رنگ آن اختلال ايجاد مي كنند ، باعث سوزش و خستگي چشم مي شوند ،سردرد ايجاد مي كنند ،عامل بخشي از تصادفات رانندگي هستند.

در لنزهاي آفتابي پولارويد لايه پولاريزه كننده اين امواج نا خواسته و مزاحم را جذب ميكند و باعث بالا رفتن قدرت بينايي وتمايز اجسام مي شود.در لنزهاي آفتابي غير پلاريزه فقط شدت اين ثشعشعات مزاحم را كمتر مي كنند ولي به طور كامل حذف نمي شوند وتشعشعات نا خواسته همچنان به چشم مي رسد و مانع ديد كامل چشم شما ميشود.

 

ساختمان لنزهاي پولارويد

اين لنزها از ورقه هاي متعدد وموازي تشكيل شده اند كه به طور منظم و دقيق در كنار هم قرار گرفته اند وفقط اجازه عبور امواج عمودي را ميدهند و امواج افقي از اين لايه ها عبور نمي كنند.معمولا در دو سطح اين لنزهافيلترماورابنفش قرار ميدهند كه اشعه هاي با طول موج بالاتر از 400 نانومتر را فيلترميكند.اكثر لنزهاي پولارويد طوري ساخته ميشوند كه تقريبا به طور كامل اشعه هاي مضرuva –uvb - uvc را بلوك ميكنند.
عينك هاي آفتابي پولارويد تشعشعات مزاحم و درخشندگي هاي زننده كه از سطح خيابان آب ،برف ،خاك و ديگر سطوح افقي بر روي زمين منعكس مي شود را حذف ميكنند بنابر اين استفاده از اين نوع عينك هاي آفتابي براي چشم هاي حساس و براي راحتي چشم توصيه
ميشود.

در تصاویر زیر می توانید اثر پولاروید ها را روی تصاویر و امواج تابشی نور مرئی ملاحظه کنید .

تاثیر فیلتر پولارایرز بر رنگ آبی آسمان.
عکس سمت چپ بدون فیلتر و عکس سمت راست با استفاده از فیلتر پولارایزر

 

 تاثیر فیلتر پولارایرز بر بازتاب‌های سطح آب.
عکس سمت چپ بدون فیلتر و عکس سمت راست با استفاده از فیلتر پولارایزر

 

عکس سمت راست بدون استفاده از فیلتر است و در عکس سمت چپ از فیلتر پولارایزر استفاده شده که پرتوهای اضافه

را حذف نموده‌است


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 22 فروردين 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 39
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 39
بازدید ماه : 182
بازدید کل : 9865
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1